miercuri, 3 noiembrie 2010

Mărturie despre ascunderea evreilor în Vatican

03.11.2010, New York (Catholica) - Un bărbat evreu a dat mărturie despre modul în care tatăl său a fost salvat de nazişti, fiind ascuns în Vatican de Papa Pius al XII-lea (2 martie 1876 – 9 octombrie 1958). Această mărturie este printre cele mai noi strânse de Fundaţia Pave the Way (Neteziţi Calea), care strânge documente şi rapoarte privitor la acţiunile Papei Pius al XII-lea în timpul celui de-al doilea război mondial.


Gary Krupp, preşedintele fundaţiei, a vorbit despre mărturia dată de Robert Adler, membru al Comisiei pentru Holocaust din Alabama. Adler a povestit cum tatăl său, Hugo Adler, a fost luat în Vatican în 1941, fiind ascuns acolo timp de cinci săptămâni. În această perioadă s-a întâlnit personal cu Papa Pius a XII-lea de mai multe ori. Hugo a fost trimis printr-o reţea a Vaticanului prin Franţa în Spania, apoi în Sosua, Republica Dominicană. Robert a spus că cercetările sale l-au condus a concluzia că naziştii doreau să îi anihileze mai întâi pe evrei, apoi pe catolici. Din acest motiv, explică el, Pontiful a dus eforturi de salvare a evreilor, în secret. Dacă Papa Pius al XII-lea nu ar fi intervenit, a concluzionat el, tatăl său ar fi murit.

Krupp i-a mulţumit lui Adler pentru mărturia sa, afirmând că “venind în public cu aceste amintiri deosebite, i-aţi răsplătit pe toţi aceia care şi-au riscat vieţile căutând să salveze victimele Holocaustului”. Fundaţia are strânse 40.000 de documente, precum şi mărturii video, ce oferă numeroase dovezi despre rolul Papei Pius al XII-lea jucat în cel de-al doilea război mondial. Elliot Hershberg, din comitetul de conducere al fundaţiei, a spus: “Dacă vom ajuta aducând lumină asupra acestei perioade controversate, ce a devenit sursă de discordie între evrei şi catolici de 46 de ani încoace, înseamnă că am ajutat la schimbarea cursului istoriei şi la îmbunătăţirea relaţiilor, într-un timp în care este atât de nevoie de aşa ceva.”

A redescoperi esenţialul vocaţiei pentru a se sustrage condiţionărilor societăţii

Viaţa călugărească şi secularizarea
De Jean-Louis Brugučs
arhiepiscop secretar al Congregaţiei pentru Educaţia Catolică

Viaţa călugărească este supusă astăzi la presiuni însemnate. Îndeosebi două tipuri de condiţionare mi se pare că merită atenţie. Primul se referă la secularizare. Un fenomen istoric născut în Franţa la jumătatea secolului al XVIII-lea, care a ajuns să cuprindă toate societăţile care voiau să intre în modernitate. Şi deschiderea spre lume, pe bună dreptate proclamată de Conciliul al II-lea din Vatican, a fost interpretată, sub presiunea ideologiilor momentului, ca o trecere necesară la secularizare. Şi de fapt, în ultimii cincizeci de ani am asistat la o formidabilă iniţiativă de auto-secularizare în interiorul Bisericii. Exemplele nu lipsesc: creştinii sunt gata să se angajeze în slujba păcii, a dreptăţii şi a cauzelor umanitare, dar mai cred în viaţa veşnică? Bisericile noastre au pus în funcţie un imens efort pentru a reînnoi cateheza, însă chiar această cateheză mai vorbeşte despre escatologie, despre viaţa de după moarte? Bisericile noastre s-au angajat în cea mai mare parte a dezbaterilor etice ale momentului, dar discută ele despre păcate, despre har şi despre virtuţile teologale? Bisericile noastre au recurs la ceea ce este mai bun din propria inteligenţă pentru a îmbunătăţi participarea credincioşilor la liturgie, dar aceasta din urmă nu a pierdut, în mare parte, simţul sacrului, adică acel gust de veşnicie? Generaţia noastră, poate fără să-şi dea seama, oare nu a visat o "Biserică a celor curaţi", avertizând împotriva oricărei manifestări de devoţiune populară?

În acest context, ce s-a întâmplat cu acea viaţă călugărească ce fusese prezentată, în manieră tradiţională, ca un semn escatologic şi o anticipare a Împărăţiei viitoare? De fapt, călugări şi călugăriţe au abandonat repede haina propriei familii pentru a se îmbrăca precum toţi ceilalţi. Adesea au abandonat propriile conventuri, considerate prea pompoase sau prea bogate, în folosul micilor comunităţi răspândite în sate sau în marile aglomerări urbane. Au ales meserii profane, s-au angajat în activităţi sociale şi caritative, sau s-au pus în slujba cauzelor umanitare. S-au făcut asemenea celorlalţi şi s-au amestecat în masă, uneori pentru a forma plămada aluatului, dar, în multe cazuri, şi pentru că această atitudine răspundea climatului timpurilor.

N-ar trebui să subevaluăm meritele acestui mod de a pune problemele, nici binefacerile de care Biserica beneficiază şi astăzi. De fapt, acei călugări şi acele călugăriţe s-au apropiat mai mult de persoane şi, îndeosebi, de cei mai dezavantajaţi, arătând un chip al Bisericii mai umil şi mai fratern. Cu toate acestea, această formă de viaţă călugărească nu pare să mai aibă un viitor, aproape că nu mai atrage vocaţii.

Aproape toate congregaţiile active, născute în secolul al XIX-lea sau la începutul secolului al XX-lea, sunt deci lovite mortal şi dispariţia lor este numai o chestiune de timp. Casele generale şi marile conventuri s-au transformat deja în case de odihnă pentru bătrâni. Între 1973 şi 1985, 268 de congregaţii franceze din cele 369 existente şi-au închis noviciatul propriu. De atunci, situaţia n-a făcut decât să se înrăutăţească. Auto-secularizarea a minat viaţa călugărească la temelii. Criza a lovit mai ales formele de viaţă activă, mai puţin pe cel contemplative, deoarece secularizarea orientase tot ceea ce este religios spre militantism sau angajare socială.

Fapt este că militantul sau persoana angajată în social, astăzi, ne ţin să rămânem laici. Iată-ne la a doua tipologie de presiune exercitată asupra vieţii călugăreşti. Pentru a înfrunta provocarea secularizării, Conciliul a avut intuiţia genială de a încredinţa această misiune laicilor. Cei care aveau aventura de a fi actorii principali ai societăţii seculare nu erau oare cei mai potriviţi pentru a realiza această misiune? Conciliul al II-lea din Vatican a valorizat - nu spun că a revalorizat, deoarece o asemenea acţiune n-a avut loc niciodată în trecut - vocaţia laicilor. Totuşi, tocmai valorizarea laicatului a provocat un fel de zdrobire a vieţii călugăreşti "active". De fapt, dacă aceasta din urmă a recunoscut îndelung propria identificare cu o slujire specifică oferită Bisericii şi societăţii - cum ar fi predarea în şcoli sau îngrijirea bolnavilor în spitale - din momentul în care laicii erau chemaţi să furnizeze aceleaşi servicii şi să se dedice activităţilor asemănătoare, viaţa călugărească activă şi pierdea motivaţia sa de a fi. Astăzi nu mai este necesar să se treacă printr-o consacrare pentru a furniza aceleaşi servicii. Când ne aflăm în prezenţa unei învăţătoare care predă cu pasiune sau a unei infirmiere serviabile, doritoare să ducă o viaţă autentic creştină, am putea să ne întrebăm dacă aceeaşi femeie, în urmă cu o sută sau o sută cincizeci de ani, nu s-ar fi prezentat la poarta uneia din acele nou-născute congregaţii pe care le-am evocat puţin mai înainte.

Acest lucru ne duce la următoarea concluzie: astăzi mai mult ca oricând, viaţa călugărească nu poate fi definită pornind de la un "a face", ci de la un mod de a fi şi de la un stil de viaţă. Cele două riscuri pe care tocmai le-am descris în formă sintetică şi - nu-mi este greu să adaug - fără prea multe nuanţe, auto-secularizarea şi valorizarea laicatului, constituie un pericol pentru viaţa călugărească. Combinaţia lor a provocat în aceasta din urmă un fel de implozie. Deci, situaţia actuală a vieţii călugăreşti, mai ales în Bisericile occidentale, se prezintă în mod paradoxal. Pe de o parte, după Conciliu, ne bucurăm de avantajele unei reînnoiri importante a teologiei vieţii călugăreşti. Pe de altă parte, am asistat la prăbuşirea a numeroase congregaţii, precum şi la înflorirea de noi forme de viaţă călugărească în prima jumătate a anilor Şaizeci.

Acest caracter paradoxal ne invită deci să ne întoarcem la esenţial. Începând de la faptul că viaţa călugărească este unică în esenţa sa şi plurală în formele sale. Cu alte cuvinte, aceste multiple forme se nasc toate dintr-un trunchi comun, cel al vieţii şi tradiţiei monastice. Prin urmare, prima dimensiune este mistică: viaţa călugărească ne cufundă în misterul morţii şi învierii lui Cristos. Aşadar este greşit a definit un institut pornind de la activitatea sa. Chiar dacă în acest mod au fost concepute congregaţiile născute în cele două secole trecute.

Această chemare de a fi cu Domnul este transmisă unei singure persoane - fiecare vocaţie este foarte personalizată şi nu există două parcursuri care să fie cu adevărat asemănătoare - invitând-o însă să se unească la o comunitate specifică. Unii experimentează un fel de fulgerare faţă de o comunitate şi nu-i vine nici măcar în minte să meargă să bată la o altă poartă. Alţii, în schimb, îşi acordă un lung timp de reflecţie, în timpul căruia umblă prin mai multe case şi se dedică unor studii comparative foarte atente. În orice epocă au existat căsătorii din iubire şi căsătorii din motive. Însă ceea ce este sigur e că atracţia este mereu legată de viaţa comunitară. De fapt, Codul de Drept Canonic defineşte viaţa călugărească o viaţă în mod esenţial comunitară. Şi această viaţă comunitară este eminamente spirituală în măsura în care Duhul Sfânt e cel care o animă şi o duce înainte. Deci putem deduce de aici că credinţa dată de Duhul Sfânt reprezintă cheia de lectură a tuturor elementelor care constituie viaţa călugărească, începând de la voturi şi de la rugăciune.

În acest sens, sărăcia călugărească nu este un concept sociologic. Nu este făcută pentru a da exemplu de sărăcie. Însuşi cuvântul nu a apărut decât într-o epocă târzie; înainte se vorbea despre sine proprio, sau despre communio, termeni foarte sugestivi. Votul călugăresc corespunde deci unui act de credinţă prin intermediul căruia călugărul acceptă acel dar al Duhului Sfânt care-l angajează să nu mai ţină nimic pentru sine, cu scopul de a trăi în modul cel mai intens posibil comuniunea sa cu viaţa fraternă.

În acelaşi mod, ascultarea călugărească nu este in primis de natură ascetică sau pedagogică. Fără îndoială, presupune o asceză în măsura în care implică o anumită renunţare la propria voinţă. În afară de asta, are o dimensiune pedagogică, în măsura în care tinde să educe în noi libertatea fiilor lui Dumnezeu. Însă, natura sa este în mod esenţial mistică: ne face să intrăm într-un sistem în care porunceşte Duhul. Credinţa ne face să afirmăm că porunca dată nu vine înainte de toate de la voinţa superiorului - chiar dacă poartă marca psihologiei sale, poate că şi a patologiei sale - ci de la Duhul Sfânt, pentru care superiorul este, într-un anumit sens, reprezentantul vizibil. În acel moment, încetăm să ne comportăm ca entităţi singulare, pentru a deveni un corp fratern.

Şi între iubirea umană şi castitatea călugărească - ce au şi diferite puncte în comun - există o diferenţă esenţială. Iubirea umană comportă o alegere şi o cucerire, se prezintă ca o iubire de excludere: a alege o femeie specifică comportă renunţarea la toate celelalte. Or, contrar aparenţelor, care ne fac să susţinem că noi am ales să devenim carmelitani sau dominicani, viaţa călugărească nu se alege: suntem implicaţi în această viaţă sub impulsul Duhului. Pentru fiecare dintre noi, ar fi imposibil să rămânem fideli faţă de promisiunile de la botezul nostru în afara vieţii călugăreşti. În aceasta din urmă, nu există nici o cucerire şi nici o excludere: Duhul ne face părtaşi de o comunitate de primire în care toţi trebuie să înveţe a trăi ca fraţi.

În sfârşit, în credinţa dată de Duhul Sfânt trăim rugăciunea, nu ca o activitate ca şi celelalte, adică numai o activitate în plus, nici ca o ameninţare pentru diferitele activităţi implicate de stilul de viaţă - noi toţi cunoaştem bine acea tensiune între munca noastră şi timpul dedicat rugăciunii, care echivalează prea des cu un timp rezidual. În simbolismul monastic curtea interioară, adică deschiderea spre Duhul Sfânt, reprezintă legătura dintre biserică, loc de rugăciune (Opus Dei) şi diferitele locuri de muncă (opus homini), dar ca o şcoală în care învăţăm să devenim un "cerşetor al Domnului".

(După L'Osservatore romano, 20 octombrie 2010)
Traducere de pr. Mihai Pătraşcu

Iaşi: Cardinalul Zenon Grocholewski va primi titlul de doctor honoris causa

La Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi, vineri, 5 noiembrie 2010, ora 12.00, în aula "Mihai Eminescu", cardinalul Zenon Grocholewski, prefect al Congregaţiei pentru Educaţia Catolică din Vatican, va fi onorat cu titlul de doctor honoris causa. PS Petru Gherghel va face o prezentare a activităţii cardinalului (laudatio). Seara, la ora 18.00, cardinalul va prezida sfânta Liturghie în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iaşi, la care va concelebra PS Petru Gherghel, fiind invitaţi preoţi, profesori, seminarişti şi credincioşi din parohiile ieşene.
*
Date biografice

S-a născut în Polonia în 1939. Aici a fost hirotonit preot în 1963. În 1972 a obţinut doctoratul în drept canonic la Universitatea Gregoriana din Roma. În 1974 a obţinut diploma de avocat la Sacra Romana Rota. În 1972 a început să lucreze pentru Sfântul Scaun, la Tribunalul Suprem Segnatura Apostolica, unde din 1982 şi până în 1998 a îndeplinit misiunea de secretar, iar din 1998 şi până în 1999 cea de prefect. Între timp, în 6 ianuarie 1983 a primit consacrarea episcopală din mâinile papei Ioan Paul al II-lea şi în 16 decembrie a fost ridicat la demnitatea de arhiepiscop.

Din 15 noiembrie 1999 este prefect al Congregaţiei pentru Educaţia Catolică, iar în Consistoriul din 21 februarie 2001 a fost creat cardinal de Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea.

În Curia Romană a desfăşurat mai multe activităţi legate de pregătirea noului Cod de drept canonic, de reforma Curiei Romane şi de pregătirea Legii fundamentale a Statului Cetăţii Vaticanului. A fost membru al Comisiei de Disciplină a Curiei Romane, preşedinte al Comisiei pentru Avocaţi, membru al Comitetului Pontifical pentru Congresele Euharistice Internaţionale şi preşedinte al Curţii de Casaţie a Cetăţii Vaticanului.

În prezent este membru al Congregaţiei pentru Doctrina Credinţei, al Congregaţiei pentru Cultul Divin şi Disciplina Sacramentelor, al Congregaţiei pentru Episcopi, al Congregaţiei pentru Evanghelizarea Popoarelor; este membru al Tribunalului Suprem Segnatura Apostolica şi al Consiliului Pontifical pentru Interpretarea Textelor Legislative; este preşedinte al Operei Pontificale pentru Vocaţiile sacerdotale, al Comisiei Interdicasteriale Permanente pentru Formarea candidaţilor la Ordinele Sacre şi al Comisiei Interdicasteriale Permanente pentru o mai echitabilă împărţire a preoţilor în lume.
Cardinalul Grocholewski a fost profesor la Facultatea de Drept Canonic a Universităţii Pontificale Gregoriana (1975-1999), la Universitatea Pontificală din Lateran (1980-1984) şi la "Studio Rotale" (1986-1998).
A publicat numeroase lucrări în diferite limbi. Este membru al Asociaţiei Canoniştilor şi academician de onoare al Academiei Pontificale "Sf. Toma de Aquino". A primit doctoratul "honoris causa" din partea mai multor universităţi.
*
Fragmente din conferinţele şi interviurile cardinalului Zenon Grocholewski

Care este obiectivul principal al educaţiei?

"Teza mea este că adevărul şi educaţia sunt inseparabile. Pe de o parte nu poate exista educaţie fără adevăr: el este un obiectiv după care trebuie să se orienteze întreaga educaţie şi un criteriu căruia îi rămâne subordonat. Doar aşa poate să devină educaţia eficientă şi roditoare pentru societate. Doar aşa poate evita o alunecare în relativism moral sau în utilitarism, care recunoaşte obiectivele educaţiei numai în ceea ce pare util, ţine cont numai de raţionamentele economice sau de postulatele unui sistem totalitar, care abuzează de educaţie, folosind-o ca pe o cale de îndoctrinare a propriei ideologiei. Tuturora ne sunt cunoscute suficiente exemple triste. Pe de altă parte, este firesc ca omul să aibă nevoie de o educaţie şi de o formare potrivită în căutarea căii adevărului pentru a o putea recunoaşte mai bine" (Cluj-Napoca, 10 septembrie 2007).

Cine se află în centrul educaţiei?

"Persoana umană. Pentru mine este foarte importantă această formare a persoanei umane, nu doar de oferi noţiuni, cunoştinţe, ci mai ales de a forma persoana, adică de a oferi o formare integrală. Cred că este un principiu mereu valabil şi cred că trebuie să promovăm această tendinţă care se manifestă acum mult mai puternic decât înainte" (Cluj-Napoca, 10 septembrie 2007).

Care este rostul Facultăţilor de Teologie?

"Principala datorie a unei Facultăţi de Teologie, inclusiv a acelora care se găsesc într-o universitate de stat, este, trebuie să subliniez, formarea solidă a viitorilor teologi, mai ales a acelora care se simt chemaţi să devină preoţi sau diaconi. În altă ordine de idei, datoria principală a unei Facultăţi de Teologie constă în formarea unei persoane calificate (clerici sau laici) în serviciile specifice propriei comunităţi religioase. În legătură cu aceasta dezvoltarea gândirii teologice prezintă o importanţă deosebită. Este vorba deci despre o activitate în interiorul comunităţii creştine, destinată aprofundării conştiinţei pe care Biserica sau comunitatea creştină o are despre sine, pentru realizarea cât mai deplină a Evangheliei şi a dinamismului său apostolic care trebuie animat mereu" (Bucureşti, 13 iunie 2006).

Care este metoda de lucru a teologului?

În ceea ce priveşte metoda de lucru a teologului, nu putem omite faptul că aprofundarea misterelor divine depinde nu numai de studiile şi cercetările ştiinţifice, dar de asemenea în mod decisiv de strânsa legătura interioară cu Dumnezeu, de rugăciune şi înainte de toate de contemplare. Doar experienţa tăcerii şi a rugăciunii oferă un cadru optim în care cunoaşterea mai adevărată, mai fidelă şi mai coerentă a misterelor divine se poate maturiza şi dezvolta. Astăzi, poate mai mult ca oricând este nevoie de teologi şi de profesori de teologie care să fie sfinţi, care să ajungă la cunoaşterea adevărurilor divine nu doar prin studiu, ci şi prin contemplare, printr-o relaţie profundă cu Dumnezeu" (Bucureşti, 13 iunie 2006).

Pr. Wilhelm Dancă