luni, 17 ianuarie 2011

Scrisoare pastorală: Urgenţa dialogului şi a rugăciunii pentru unitatea creştinilor

Săptămâna de rugăciune din luna ianuarie a fost considerată de peste un secol octava căutării unităţii şi timpul forte de rugăciune pentru realizarea dorinţei şi voinţei lui Cristos, întemeietorul Bisericii sale, "ca toţi să fie una" (In 17,20). A fost voinţa sa ca pe pământ să existe o singură Biserica şi o adevărată comuniune în dragoste, exprimată prin Euharistie, pâinea dătătoare de viaţă şi pâinea unităţii.
Odată cu începutul unui nou mileniu, mulţi l-au caracterizat ca timpul refacerii unităţii de la început, când Orientul şi Occidentul erau una în mărturisirea aceleiaşi credinţe.

S-au desfăşurat pe tot timpul ultimului secol o mulţime de paşi şi iniţiative care să promoveze şi să susţină procesul de cunoaştere reciprocă şi de apropiere.

S-au stabilit comisii mixte de dialog pentru analiza punctelor comune, dar şi a deosebirilor. Au fost elaborate documente de mare importanţă pentru drumul refacerii unităţii, care, alături de normele stabilite la Conciliul Vatican II şi la Consiliul Ecumenic al Bisericilor, să fie ghid şi ajutor pentru munca ecumenică. S-au abolit cele două dureroase excomunicări din anul 1054, printr-un act curajos al papei Paul al VI-lea şi al patriarhului Atenagoras I la 7 decembrie 1965, gest simbolic care a făcut ca adunarea conciliară să se încheie cu un document semnificativ, care avea menirea purificării memoriei istorice, a iertării reciproce şi a angajării solidare în căutarea comuniunii (UR 52).

Au avut loc trei adunări ecumenice europene organizate de Consiliul Conferinţelor Episcopilor din Europa (CCEE) şi de Conferinţa Bisericilor din Europa (KEK), cu un vădit interes, cu zel şi cu adevărate speranţe. Prima a avut loc la Basel (Elveţia), a doua la Graz (Austria), iar cea de a treia la Sibiu, în centrul ţării noastre, cu prezenţa celor mai mari personalităţi ale Bisericilor şi comunităţilor bisericeşti din întreaga Europă: patriarhi, cardinali, episcopi, experţi şi specialişti în domeniul ecumenismului şi al vieţii spirituale.

Ecoul adunării de la Sibiu persistă şi astăzi în memoria noastră, îndeosebi apelul papei Benedict al XVI-lea şi al patriarhului Bartolomeu I al Constantinopolului, aşa încât dialogul adevărului şi întâlnirea sub semnul fraternităţii, alimentate de ecumenismul spiritual, trebuie să constituie fundamentul şi sufletul tuturor căutărilor spre unitate.

Nu poate fi ecumenism adevărat dacă nu se bazează pe convertirea inimii şi sfinţenia vieţii. Conciliul Vatican II subliniază: "Convertirea inimii şi sfinţenia vieţii, împreună cu rugăciunile individuale şi publice pentru unirea creştinilor trebuie socotite sufletul întregii mişcări ecumenice" (UR 8).

Rugăciunea, aşadar, pentru unitate reprezintă drumul regal spre ecumenism. Ea le permite creştinilor din Europa şi din întreaga lume să privească cu ochi noi la Cristos şi la unitatea Bisericii, după cum avea să declare actualul Sfânt Părinte în apelul său către Adunarea Ecumenică de la Sibiu.

Diferitele iniţiative, întreprinse împreună, ne dădeau speranţa unui drum consolidat şi hotărât spre refacerea unităţii. Rugăciunile făcute împreună rămân razele ce anunţă un nou răsărit pe drumul credinţei în întreaga Europă.

Ce păcat că în ultimii doi ani, chiar după Adunarea Ecumenică de la Sibiu, nori negri s-au ridicat în faţa speranţelor consolidate prin rugăciunile comune, atât de frumoase din ultimul timp, mai ales cele din timpul vizitei papei Ioan Paul al II-lea şi apoi cele ale patriarhului Teoctist la Roma. Minunate erau şi întâlnirile şi rugăciunile care aveau loc în luna ianuarie în diferitele catedrale, biserici parohiale şi centre bisericeşti din ţară şi din lume. Cu tristeţe trebuie să spunem că au apus, au încetat. Mare păcat! Mare păcat, care ne-a întors înapoi în vechea epocă a răcelii şi a înstrăinării. Cum vom putea răspunde în faţa lui Cristos care şi-a pus speranţa în ucenicii săi pentru care nu încetează să se roage ca toţi să fie una? Ne este oare permis să-i refuzăm rugăciunea?

Cardinalul Walter Kasper, care a avut o intervenţie magistrală asupra ecumenismului la Sibiu, vorbind despre comoara pe care o avem cu toţii în Isus Cristos, spunea şi ne avertiza că, deşi avem acest fundament comun, pe însuşi Isus Cristos, trăim mai departe străini unii de alţii şi în Biserici diferite. Facem acest lucru contrar dorinţei şi poruncii lui Isus Cristos. Din această cauză nu trebuie să considerăm diferenţele dintre noi ca fiind definitive şi nici să ne obişnuim cu ele sau să le amplificăm. Ele sunt contrare voinţei lui Dumnezeu şi astfel sunt expresie a păcatului; sunt eşecul misiunii noastre istorice, anume că lumina noastră ar trebui să-l mărturisească pe Isus tuturor oamenilor şi să pledeze pentru unitatea şi pacea între oameni.

Trebuie să ieşim din această dramă a păcatului. Trebuie să redescoperim valorile mari şi sfinte, comune. Trebuie să refacem vasul nostru de lut distrus din cauza orgoliilor şi să-l sudăm cu bucuria convertirii, a rugăciunii comune şi a apropierii, spre o cunoaştere reciprocă, spre o stimă pe care ne-o oferă Dumnezeu, acel Dumnezeu care ne-a creat pe toţi după chipul şi imaginea sa şi ne-a răscumpărat prin Fiul său venit între noi.

În climatul acestei Săptămâni de rugăciune pentru unitate, cu atâtea momente frumoase şi cu atâtea nostalgii sfinte, îndrept un îndemn spre toţi preoţii, spre toate persoanele consacrate, spre bunii noştri creştini să nu înceteze să se convertească, să-şi purifice privirea, spre a-i vedea pe ceilalţi şi a se ruga împreună, aşa cum a făcut însuşi Cristos, spunând: "Nu numai pentru ei mă rog, ci şi pentru toţi cei care vor crede în mine prin cuvântul lor. Ca toţi să fie una!" (In 17,20).

Îndrept şi spre fraţii de bunăvoinţă ortodocşi sau din comunităţile bisericeşti îndemnul la o continuă apropiere, la o sinceră şi profundă rugăciune, pentru a obţine darul Duhului Sfânt, darul unităţii. Numai el poate să realizeze adevărata unitate şi adevărata comuniune. Nu este altă cale de refacere a unităţii decât iubirea şi rugăciunea. Tuturor o chemare sfântă: Ut omnes unum sint!

Un nou an binecuvântat şi plin de roade spirituale.
Iaşi, 1 ianuarie 2011

Petru Gherghel,
episcop de Iaşi

Rabindranath Tagore: (1861-1941, poet bengali din India, laureat al premiului Nobel în 1913)

Moarte...

Tu, cea din urmă împlinire a vieţii,
Moarte, moartea mea, vino şi-mi şopteşte la ureche...

Zi de zi pentru tine mi-am privit ceasul.
De dragul tău mi-am răbdat bucuriile şi durerile.

Tot ce sunt şi tot ce am, tot ce sper şi îndrăgesc
s-a vărsat, ca un râu în mare, numai în adâncimile tainei tale.

Mai priveşte-mă acum încă o dată,
şi voi fi al tău pentru totdeauna.

Cununa împletită din flori
e gata să acopere creştetul miresei,

iar ea, părăsindu-şi casa şi părinţii,
aleargă să-şi întâlnească Mirele în singurătatea nopţii.

Timpul fără sfârşit

Timpul n-are sfârşit în mâinile Tale, Doamne.
Nimeni nu-are putere să-Ţi numere clipele.

Zile, nopţi şi veacuri zboară şi se ofilesc.
Numai Tu, Cel neschimbat şi nesupus timpului,
ştii să aştepţi.

Veacurile se leagă cu unele de altele
cu disperarea petalelor unei plăpânde flori de câmp.

Săraci în timp, mereu lipsiţi de timp,
scormonim stăruitor în fiinţa lui,
în căutarea vreunei singure şanse în plus.
Suntem prea săraci să ne îngăduim întârzieri.

Iar eu îmi pun mereu timpul
în palma oricărui ins arţăgos care mi-l pretinde,
lăsând altarul Tău mereu gol de ofrande.

Când ziua se sfârşeşte, o iau la fugă, înfricoşat,
ca nu cumva să rămân pe dinafară în faţa uşii deja închise.
Şi-atunci văd cu mirare că totuşi nu s-a închis,
că poate încă mai este timp.

Piatra veşniciei

Cu disperată speranţă o caut prin toate cotloanele camerei.
Dar, vai, nu-i de găsit nicăieri.

Casa mea e mult prea strâmtă
şi nu-i poate fi sălaş.
Dar Ţie-Ţi este casă veşnicia, Doamne.
Şi, tot căutând-o, am ajuns să-Ţi bat la uşă.

Sub bolta aurie a cerului scăldat în purpura amurgului
îmi ridic cu înflăcărare ochii spre faţa Ta.

Adăpost îmi este piatra veşniciei,
unde nimic nu poate fi nimicit,
nici speranţa, nici bucuria chipurilor
pe care le zăresc printre lacrimi.

Ah! Scufundă viaţa mea pustie
în adâncurile cele mai de nepătruns ale oceanului veşniciei.
Dă-mi să mai simt, fie şi pentru cea din urmă oară,
pierduta ei dulceaţă,
într-un univers străin.

Colier de perle

Am să brodez pentru tine, Mamă,
un colier de perle
din lacrimile mele de jale.
Ştiu că stelele ţi-au împletit din mănunchiuri de lumină
brăţări fără de preţ care-ţi atârnă la mână.
Dar colierul meu ţi se va odihni mereu pe piept.

Ştiu că bucuria şi slava sunt de la Tine,
şi al Tău este a le da sau a le lua înapoi.
Jalea însă este numai a mea
şi, dacă ţi-o voi aduce în dar,
poate mă vei mângâia, drept răsplată,
cu harul Tău.

Litania inimii

Când sufletul îmi va fi greu şi uscat,
vino la mine cu un izvor de milostivire.

Când orice bucurie va fi secat din viaţa mea,
vino la mine cu o revărsare de cântec dulce.

Când furtuna grijilor şi a zgomotului lumii va fi gata să mă doboare,
vino la mine, Domnul tăcerii mele, cu pacea şi odihna Ta.

Când inima mea cerşetoare va zăcea înfrântă şi prizonieră,
vino la mine, Regele meu, cu slava maiestăţii Tale.

Când dorinţele îmi vor întuneca mintea cu iluzii şi lut,
Tu, Cel pururi sfânt şi pururi treaz, vino la mine
cu fulgerul şi tunetul luminii Tale.

Drum închis

La capătul puterilor,
credeam că s-a sfârşit călătoria mea,
că drumul s-a închis,
că nu mai am nimic şi că timpul vieţii mele s-a retras
în adăpostul unei obscurităţi mute.

Dar văd acum că voia Ta n-are sfârşit înlăuntrul meu.
şi că, atunci când vechile cuvinte mor în toate limbile pământului,
cântece noi ţâşnesc din inimă,
iar acolo unde vechile urme se şterg,
ia fiinţă o nouă patrie, cu alte şi alte minuni.

Traducere: Sorina Munteanu