sâmbătă, 26 februarie 2011

Clasament patroni biserici dieceza de Timișoara

Locul I: Adormirea Maicii Domnului (7 hramuri) – Arad, Bulci, Carașova, Dudeștii Vechi, Mailat, Pâncota, Satu-Nou
Locul I: Sf. Nume a Fecioarei Maria (7 hramuri) – Aradul Nou, Beba Veche, Breștea, Buziaș, Nădrag, Timișoara, Zimandu Nou


Locul I: Preasfânta Treime (7 hramuri) – Băile Herculane, Ciacova, Lugoj, Pecica, Reșița, Șilindia, Vinga

Locul II: Sf. Cruce (6 hramuri) – Dorobanți, Oravița, Orșova, Otelec, Ordinul Piarist, Turnu


Locul II: Sf. Ioan de Nepomuk (6 hramuri) – Bacova, Eibenthal, Gârnic, Lipova, Periam, Vladimirescu

Locul III: Sf. Anton de Padova (3 hramuri) – Arad, Lovrin, Oțelu Roșu

Locul IV: Preasfânta Inimă a lui Isus (2 hramuri) – Anina, Timișoara

Locul IV: Sf. Arh. Mihail (2 hramuri) – Biled, Chișineu-Criș

Locul IV: Neprihănita Zămislire (2 hramuri) – Bocșa, Caransebeș

Locul IV: Sf. Iosif (2 hramuri) – Arad, Timișoara

Locul IV: Sf. Ana (2 hramuri) – Deta, Sântana

Locul IV: Sf. Ștefan, Regele Ungariei (2 hramuri) – Făget, Ineu

Locul IV: Ss. Apostoli Petru și Paul (2 hramuri) – Nădlac, Sânpetru Germa

Locul IV: Vizita Sf. Fecioare Maria (2 hramuri) – Neudorf, Slatina-Timiș

Locul IV: Sf. Ioan Botezătorul (2 hramuri) – Moldova Nouă, Recaș

Locul V: Sf. Fecioară Maria Îndurerată (1 hram) – Moravița

Locul V: Fericita Ghizela (1 hram) – Arad

Locul V: Sf. Tereza de Lisieux (1 hram) – Arad

Locul V: Sf. Maximilian (1 hram) – Cărpiniș

Locul V: Sf. Apostoli Filip și Iacob (1 hram) – Clocotici

Locul V: Sf. Fecioară Maria a Rozariului (1 hram) – Dumbrăvița

Locul V: Sf. Ladislau, Regele Ungariei (1 hram) – Gătaia

Locul V: Sf. Donatus (1 hram)– Ghioroc

Locul V: Ss. Îngeri Păzitori (1 hram) – Iratoșu

Locul V: Sf. Vendelin (1 hram) – Jimbolia

Locul V: Sf. Apostol Matei (1 hram) – Lupac

Locul V: Bunavestire (1 hram) – Maria Radna

Locul V: Sf. Hubert (1 hram)– Orțișoara

Locul V: Sf. Gerard (1 hram)– Cenad

Locul V: Sf. Maria a Zăpezii (1 hram)– Reșița

Locul V: Sf. Tereza de Avila (1 hram)– Sânnicolau Mare

Locul V: Sf. Ecaterina (1 hram) – Timișoara

Locul V: Sf. Fecioară Maria, Regină (1 hram)– Timișoara

Locul V: Sf. Rocus (1 hram) – Timișoara

Locul V: Nașterea Sf. Fecioare Maria (1 hram)– Timișoara

Clasament patroni biserici Arhidieceza de București

Locul I: Sf. Anton de Padova (7 hramuri) – Brezoi, Câmpina, Brezoi, Râmnicu Vâlcea, Constanța, Mihail Kogălniceanu, Urziceni
Locul II: Adormirea Maicii Domnului (4 hramuri) – Brăila, București, Oituz, Nehoiu

Locul III: PreaSfânta Inimă a lui Isus (3 hramuri) – București, Sinaia, Slobozia


Locul III: Sf. Cruce (3 hramuri) – București, Craiova, Țepeș Vodă

Locul IV: Inima Neprihănită a Mariei (2 hramuri) – Caracal, Romanu

Locul IV: Vizita Sf. Fecioare Maria (2 hramuri) – Giurgiu, Călărași

Locul IV: Sf. Iosif (2 hramuri) - București, Buzău

Locul IV: Sf. Elena (2 hramuri) – București, Medgidia

Locul IV: Nașterea Sf. Ioan Botezătorul (2 hramuri) – Motru, Cernavodă

Locul IV: Sf. Andrei (2 hramuri) – Rovinari, Mangalia

Locul V: Regina Sfântului Rozariu (1 hram) – Popești Leordeni

Locul V: Maica Îndurerată (1 hram) – București

Locul V: Preasfântul Mântuitor (1 hram) – București

Locul V: Sancta Maria Gratiarum (1 hram) – București

Locul V: Sf. Ana (1 hram) – București

Locul V: Sf. Fecioară Maria Regină (1 hram) – București

Locul V: Sf. Tereza a Pruncului Isus (1 hram) – București

Locul V: Sf. Iacob (1 hram) – Câmpulung-Muscel

Locul V: Sf. Nicolae (1 hram) – Curtea de Argeș

Locul V: Cristos Rege (1 hram) – Ploiești

Locul V: Sfinții Îngeri Păzitori (1 hram)– Ploiești

Locul V: Sf. Luca (1 hram) – Pucioasa

Locul V: Sf. Francisc de Assisi (1 hram) – Târgoviște

Locul V: Toți Sfinții (1 hram) – Craiova

Locul V: Neprihănita Zămislire (1 hram) – Drobeta Turnu Severin

Locul V: Ss. Petru și Paul (1 hram) – Pitești

Locul V: Nașterea Sf. Fecioare Maria (1 hram) – Slatina

Locul V: Sf. Ioan de Capistrano (1 hram) – Târgu Jiu

Locul V: Sf. Padre Pio (1 hram)– Constanța

Locul V: Fer. Ieremia (1 hram) – Năvodari

Locul V: Sf. Mihail Arh. (1 hram) – Tulcea

Locul V: Sf. Lucia (1 hram) – Greci

Locul V: Buna Vestire (1 hram) – Râmnicu Sărat


Prelucrare informații site: www.arcb.ro

Sfantul Alexandru din Alexandria

Sfantul Alexandru a fost un personaj de seama al primului sinod ecumenic de la Niceea (325). Accede la scaunul episcopal al Alexandriei in 313. In timpul episcopatului se confrunta cu schisma lui Meletie, iar incepand cu anul 319, cu unul dintre cei mai mari adversari ai ortodoxiei, Arie, unul din preotii sai slujitori, care a inceput sa predice o invatatura neconforma cu traditia si credinta Bisericii. La inceput Alexandru a incercat sa rezolve noua tensiune in mod pasnic. Ereziarhul si adeptii sai refuza orice conciliere. Este in cele din urma chemat in fata unui sinod local (321).
Aici Arie si adeptii sai vor sustine ca Fiul nu era vesnic, ci a fost creat de "Cuvantul" sau intelepciunea impersonala a Tatalui si, prin urmare, era strain esentei Tatalui, cunoscandu-L pe Acesta in mod imperfect, Fiul fiind creat pentru a fi un instrument al Tatalui la crearea omului. Unul din episcopii participanti la sinod a intrebat: Poate El atunci sa se schimbe din bine in rau? Tabara ariana a raspuns: "intrucat este faptura creata, o astfel de schimbare nu este imposibila". Sinodul a pronuntat pe loc anatema! In sprijinul apararii ortodoxiei a fost chemat si Osie, episcop de Cordova. Criza s-a accentuat, determinandu-l pe imparatul Constantin cel Mare sa convoace primul sinod ecumenic de la Niceea (325), care ii excomunica pe Arie si pe Meletie.

Din corespondenta sa, despre care Sf. Epifaniu ne spune ca ar fi cuprins 70 de scrisori (Contra ereziilor 69, 4), s-au pastrat doua epistole. Alte scrieri care i-au fost atribuite, s-au pastrat in siriaca si copta. Acestea includ si Sermo de Anima et Corpore deque Passione Domini, in care trateaza despre relatia dintre trup si suflet si despre necesitatea si roadele patimilor Mantuitorului.

Dupa parerea lui Alexandru, erezia ariana isi afla sorgintea in subordinationismul lui Pavel din Samosata si Lucian din Antiohia. El afirma, fara echivoc, ca Fiul lui Dumnezeu nu a fost facut "din lucruri care nu sunt" si ca nu a fost timp cand El nu a existat, insa a fost nascut din Tatal, fiind asemenea Tatalui. Cuvantul este Fiul lui Dumnezeu nu prin adoptiune (thesei) ci prin natura (physei). Din aceasta pricina Fecioara Maria este cu adevarat theotokos. La randul Lui, Fiul este unicul nascut mijlocitor prin care Tatal aduce universul la existenta din nimic.


Intrucat epistolele lui Alexandru au fost scrise inainte de sinodul ecumenic de la Niceea, nu vom gasi in ele limbajul hristologic care se va impamanteni in gandirea crestina de dupa acest sinod. Cu toate acestea, regasim in ele aceeasi acuratete doctrinara si finete de gandire prezente in formulele doctrinare niceene.

Rugaciune catre Sfantul Alexandru

Noi, turma ta, prin vitejia ta, ierarhe, izbavindu-ne de marirea idoleasca a celor necredinciosi, multumim tie si cantam cantare pentru biruinta. Celui ce a doborat pe Arie si, cu totul, a legat limba filosofului, graim: Bucura-te, Sfinte Ierarhe Alexandre!

Memoria liturgică în Biserica Catolică și în Biserica Ortodoxă: 26 februarie